Den grekiska skolan i Stockholm är en friskola och grundades 1966-67 med syfte att undervisa i grekiska språket, den grekiska kulturen och historien. Antalet elever var från början mycket litet (cirka 15 barn) och sysselsatte 1 till 2 lärare som kom från migrationsområdet. Antalet elever började öka systematiskt så att det år 1975 nådde upp till 200 elever. Samtidigt ökade antalet lärare som förstärktes under tiden med lärare som kom från Grekland.
1973-74 grundades den första eftermiddagssektionen av skolan som verkade vid Mariatorget. Föräldra- och vårdnadshemsföreningen bildades officiellt 1976 med en sju-medlemmars styrelse och stadgar, och vid medlemsmötet som hölls 1978 formulerades de grundläggande principerna för skolans verksamhet gällande personal, undervisningsmaterial och skoltider. Principerna var:
- De lärare som kommer att undervisa i skolan kommer från Grekland och deras vistelse kommer att vara treårig (senare blev det femårigt).
- Undervisningsmaterialet ska vara detsamma som i Grekland.
- Skolans verksamhet kommer att ske på fritiden, så att barnen kan delta utan att det påverkar deras närvaro i den svenska skolan.
1978 när dessa beslut fattades, fanns redan avdelningar för modersmålsundervisning i den svenska skolan med lärare från Stockholms akademi, men de var integrerade i det svenska skolans schema. Barn som ville delta i modersmålsundervisningen var tvungna att missa en annan lektion.
Το Σουηδικό κράτος έχοντας αναλάβει την ευθύνη για την εκμάθηση της μητρικής γλώσσας με την μορφή ενταγμένων τμημάτων, δυσκόλεψε κατά καιρούς τη λειτουργία του σχολείου μας μή επιτρέποντας τον ερχομό εκπαιδευτικών από την Ελλάδα.
Slutligen, efter många protester och demonstrationer från föräldrar, ingicks en överenskommelse mellan Grekland och Sverige som skulle möjliggöra ankomsten av 20 lärare från Grekland. Men de 20 lärarna täckte inte behoven hos de fristående skolorna som nu fanns över hela Sverige, så de lokala föreningarna av föräldrar och vårdnadshavare för de fristående skolorna var tvungna att anställa timlärare från Sverige. Naturligtvis belastades föreningen med kostnaden för timlärarna eftersom de ekonomiska resurserna bara kom från den årliga medlemsavgiften som medlemmarna var tvungna att betala.
Gradvis började ökningen av antalet utlånade lärare från Grekland täcka skolans behov fram till 2012, då Greklands ekonomiska kris resulterade i en betydande minskning av antalet utlånade lärare. Som ett resultat var skolan återigen tvungen att täcka en del av sina behov genom att anställa timlärare från Sverige från och med 2012.
Trots de ekonomiska svårigheterna i Grekland, stärks vår skola med utlånade lärare, detaljerade program, böcker och undervisningsmaterial från det grekiska utbildningsministeriet via Koordinatorbyrån för utbildning i London vid den grekiska ambassaden i London (SEl-byrån). Dessutom samarbetar vår skola direkt och effektivt med SEl-byrån när det gäller utbildningsfrågor, fortbildning av lärare, examina för det statliga intyg i grekiska (Ellinomatheia) osv.
Vårt gemensamma mål är en smidig och effektiv funktion av vår skola.